Tema Trafikksikkerhet: Møte med Vestby kommune mai 2017

Hølen og Såner vel og FAU Hølen Skole hadde i uke 18 2017 et møte med Kommunalteknikk i Vestby kommune med tema trafikksikkerhet, på bakgrunn av trafikkmålinger kommunen har gjennomført. Fra velet stilte Ane Rasmussen og Even Fyhri, og fra FAU stilte Glenn Waatvik Inghelm. Velet fikk legge frem sine vurderinger av hva vi opplever er de mest problematiske trafikkområdene. Vi la handlingsplanen for trafikksikkerhet (2014) til grunn for diskusjonen.

Radar og fartsvisningstavle
Kommunen ved Kommunalteknikk har kjøpt inn flere radarer og fartsvisningstavler. Alle er mobile enheter. En radar kan telle antall kjøretøy og måle hastighet. Data registreres og kan benyttes til statistikk. Registreringene er anonyme, dvs. at det ikke er mulig å knytte dem til enkelt kjøretøy. Kommunen vil med dette få kunnskap om trafikk slik at behov for, og hensiktsmessige tiltak enklere kan vurderes. Vestby kommune kommunalteknikk har anskaffet flere fartsvisningstavler, som viser hastigheter på kjøretøy som passerer på en skjerm for bilistene. Dette er i første rekke ment som bevisstgjørende og holdningsskapende.

Kongeveien: Det ble presentert telling og trafikkmåling fra Kongeveien. Målingene viser at det er relativt lite trafikk, som vesentlig består av personbiler. I tillegg er der lik mengde trafikk ut og inn, hovedsakelig ved begynnelse og slutt av vanlig arbeidstid. Dette tyder på at mye av trafikken er lokale beboere. Målingene viser også at hastigheten er høyere enn ønskelig. Velet, FAU og kommunen er samkjørte på at det bør ses på tiltak for å gjøre veien mere trafikksikker. Det ble nevnt at 30 km/t sonen bør flyttes litt nærmere Hølen igjen. Det ble diskutert om skiltet står litt for langt fra tettbebyggelsen, og at det bidrar til at det ikke respekteres. Det ble fra velet sin side spurt om en fartsdump før krysset Lille Strandgate er et godt tiltak. Dette må ses på og vurderes av kommunen. Det ble også diskutert om fysiske hindringer i veien, smales inn og lage «sjikaner» i veien. Kommunalteknikk fatter et nytt skiltvedtak der soneskiltet får en naturlig plassering i retning torget. På bakgrunn av diskusjonen er innsnevring ved bebyggelsen i Kongeveien før krysset Lille Strandgate det som peker seg ut om det mest realistiske tiltaket. Dette må tiltaket må da fremmes som et forslag til kommunens handlingsplan for trafikk.

Bruerveien: Enighet om behov for en trafikk telling/måling. Det påstås at hastigheten her er meget høy. Fra å være en gjennomfartsvei med enkelte frittliggende eneboliger tilknyttet veien, er Bruerveien nå er en vei som går gjennom tett bebyggelse hvor mange boliger har avkjøring direkte ut i veien. Kommunen legger dette inn i planene som et ønske om hvor det skal utføres målinger. Kommunen skal også se på hvilke andre tiltak som en kan gjøre.

Store Strandgate. Kommunen har mottatt flere henvendelser om høye hastigheter her. Det er enighet om at en trafikktelling med hastighetsmåling utføres her. Dette blir ikke prioritert først. Velforeningen er fornøyd med tiltak nærmest skolen med fortau og dermed en innsnevring av veien.

Skolevei
Gang- og sykkelvei som kommer ned fra Molvikveien og ned på skoleplassen, er en sak som den private utbygger skal utføre i samråd med utbygger av Hølen skole. Dette blir ivaretatt, men det er den private utbygger som bestemmer tidsrammer her.

Tursti
Vestby kommune kommunalteknikk har ingen innvendinger til at velet tilrettelegger grusdekket tursti på hele strekningen av den gamle jernbanetraseen mellom Kjenn og Hølen. Dette betyr at det er en åpning for å legge grusdekke på strekningen fra Nordre Kardervei og sørover mot Hølen, som egentlig er regulert som gang- og sykkelvei. Strekningen mellom Nordre Kardervei og jernbanebroa tilhører Bane NOR, og de har gitt velet tillatelse til å legge dekke.

Holdningsskapende arbeid og kampanjer
Det ble foreslått at FAU i samråd med Velforeningen utarbeider en kampanje som benyttes ved skolestart. Kommunen støtter ideen og kan være delaktige ved f.eks. å montere fartsvisningstavle i Hølen. Velet lager et skrivi samarbeid med kommunen som presenterer målingene og informerer beboere i hølen. Fartsvisningstavler monteres i Kongeveien etter skiltendring og eventuelt i andre veier.

Vestby kommune ga inntrykk av at de opplever at det er nyttig å ha Hølen og Såner vel som diskusjonspartner og talerør på vegne av innbyggerne i Hølen. Det er avtalt flere møtepunkter med kommunen i løpet av året.

3 Responses to Tema Trafikksikkerhet: Møte med Vestby kommune mai 2017

  1. Nina Koren sier:

    Hei! Når vi ENDELIG har fått en farstsone som er tilpasset at det er en farlig ut- og innkjørsel direkte ut i Kongeveien, så skal den flyttes! Dette er en sak jeg selv har vært en aktiv del av, men så når jeg ikke personlig stiller i møtet så beslutter Velet å endre til det verre!!!! Jeg er sterkt uenig i denne beslutningen. Vi har stadig vekk veldig farlige situasjoner pga av høy fart og barn som skal ut i veibanen her! Hva i all verden er det dere tenker her??

  2. Marianne Brattås sier:

    Hei Nina,
    Eg kan desverre ikkje gå inn på kva som har skjedd her sidan trafikkarbeidet starta før eg vart med i velet. Facebooksida til velet er kor flest er med i diskusjonen og kor du vil nå flest, ikkje her på nettsida. Men akkurat det har du jo sett.

    Marianne

  3. Rolf-Ivar Tomten sier:

    Det er bra at trafikksikkerheten i Hølen og omegn blir ivaretatt, men det er en vei som burde få stor oppmerksomhet. Det er gamle Mossevei i fra Sonsveien til Vestby. Det er nå så mye tungtrafikk til og fra ulike industriområder mellom Kjenn og Vestby av trailere sommar av ved Sonsveien. Dette i tillegg til jorddeponitrafikken til Kjenn. Hele denne strekningen burde hatt en fartsgrense på 60 kilometer i timen, på lik linje med strekningen Outlet i Vestby nord og til Vestby sentrum.
    Den høye farten som holdes mellom Sonsveien og Vestby syd er i tillegg til å være direkte trafikkfarlig også med på en veldig stor slitasje på veien. Dette burde kommunen ta opp med Statens veivesen og det burde også være en sak for vellet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *